Workshop Moreel Leiderschap met NIMA en Windesheim (terugblik)

Workshop Moreel Leiderschap met NIMA en Windesheim (terugblik)

Moreel Leiderschap ervaren

.

‘The social dilemma’ roept grote verontwaardiging op. Media en politiek hebben veel aandacht voor de gevaren van big tech. Toch liet de documentaire ‘what makes you click‘ vijf jaar geleden al zien hoe platformen als Facebook, Instagram en Youtube ons met technieken uit de gokindustrie aan het scherm ‘gekleefd’ te houden. Daar zijn nu de filterbubbels en privacyschendingen bij gekomen.   

Workshop met NIMA Regio Oost

Na ons Hot Topic in het Marketingfacts Jaarboek en presentatie voor een volle zaal op de NIMA Marketing Day 2021 gaven we op donderdag 4 november vanaf 17.30 uur een workshop op Hogeschool Windesheim. Tijdens deze sessie van NIMA regio Oost ervaren ruim 30 studenten, docenten en professionals uit het bedrijfsleven hoe je denkt en handelt als een moreel marketingleider. Dit deden we vanuit het moreel waardenkompas. Hieronder een korte terugblik.

Moreel Leiderschap en haar verhaal

In het eerste uur nemen we de deelnemers mee in het verhaal van moreel leiderschap:

  • Waarom is het belangrijk aandacht te besteden aan moreel leiderschap?
  • Wat zijn de voordelen voor mens, organisaties en maatschappij?
  • Hoe helpt moreel leiderschap ‘ongelukken’ en negatieve publiciteit voorkomen
  • Situaties waarin het mis ging (zoals de toeslagenaffaire en the social dilemma)
  • Belang van juiste doelen stellen en zicht op effect van algortitmes
  • Voorbeelden van organisaties die nu al de rol van moreel leider vervullen

Hieronder een kort fragment uit de presentatie tijdens de workshop voor NIMA regio Oost op Hogeschool Windesheim.

Los komen door dat juist niet te doen

Een eerste stap voor een moreel leider is op ‘op de pauzeknop drukken’. Dit wil zeggen niet direct reageren op een situatie of prikkel. Maar juist even afstand nemen om zich voor te stellen wat de gevolgen zijn. Om vervolgens te kijken hoe die verwachte gevolgen passen bij de eigen waarden. En dat omzetten in acties.

Dit los komen van het ‘actie-reactie mechanisme’ oefenen we door te tekenen hoe je organisatie scoort op een onderdeel uit het moreel waardenkompas en wat je doelstelling daarbij is. Zónder de stift van het papier te halen. Zodat je vooraf over elke streep goed moet nadenken.

Deze oefening en het gesprek met hun groepsgenoten levert de deelnemers een lijst met do’s en dont’s op. Zodat hun merk aantrekkelijk(er) wordt voor klanten, werknemers én mediaplatformen. De do’s en dont’s komen ‘vanzelf’ naar boven in de workshop. Daarmee bouwen ze samen aan een maatschappij waarin je zelf graag oud wilt, en je kinderen graag oud ziet, worden.

Moreel Leiderschap start met traag en gevoelig denken. Deze groep oefent dat door te tekenen zonder de stift van het papier te halen.
Jezelf dwingen ’traag’ te denken door te tekenen zónder de stift van het papier te halen

Proeven aan ’traag’ denken én samenwerken

De workshop laat deelnemers ‘proeven’ aan traag en gevoelig denken. Daarbij helpt een omgeving waarin iedereen zich op zijn gemak voelt. Daarom begonnen we de workshop met een warme hap. Eten verbroedert en met een volle maag sta je meer open voor zienswijzen van anderen. Veel aanwezigen bleven dan ook napraten en netwerken met een drankje en een hapje.