Moreel leiderschap op Nima Marketing Day (terugblik)

Moreel leiderschap op Nima Marketing Day (terugblik)

Wij helpen marketeers in onze workshop op deze dag. Door snelle technologische en maatschappelijke ontwikkelingen bieden (wettelijke) regels onvoldoende houvast. Bovendien is wat wettelijk is toegestaan niet altijd wat ook als rechtvaardig wordt gezien. Denk aan het aanvragen van Corona-steun door Booking.com. Dit betekent dat je als marketeer bewust afwegingen moet maken op basis van jouw waarden en belangen van anderen. Vragen waar marketeers tegenaan lopen zijn bijvoorbeeld:

  • Mogen wij algoritmes inzetten die keuzes maken zonder dat gebruikers het weten?
  • Is het rechtvaardig dat onze data worden gebruikt om te personaliseren zonder dat we weten hoe en op basis waarvan dat gebeurt?
  • Hoe ver gaat mijn verantwoordelijkheid als ik een techreus als bijvoorbeeld Facebook of Google inzet om klanten te bereiken?
Hoe weeg jij de belangen van jezelf, je klanten, je organisatie en de maatschappij?

Deze vragen, en de weg naar het antwoord, komen voorbij tijdens onze presentatie op de NIMA Marketing Day op 9 september 2021.

 Je kunt iedere dag bijdragen aan wat je belangrijk vindt voor jezelf, de organisatie en de maatschappij. 

Starten met je moreel waardenkompas

Je krijgt een moreel waardenkompas om dit soort vragen te beantwoorden. Dat kompas meet drie dingen én geeft aan hoe je je koers kunt aanpassen om optimaal bij te dagen aan wat jij belangrijk vindt. De drie onderdelen zijn:

  1. huidige waarden (eerste deel van integriteit)
  2. openheid voor invloeden (tweede deel van integriteit)
  3. impact op omgeving (gevolg van integriteit)

Dat voorkomt ‘ongelukken’ zoals ‘nepnieuws’ bij Facebook. Je leert als marketeer bewust na te denken wat ‘goed’ is én hoe je daar komt. Dat maakt je integer. Waardoor anderen je morele keuze volgen. Zodat je, als moreel leider, positieve impact hebt voor people, planet én profit.

Zien we je op 9 september in De Fabrique?