Moreel Leider Hot Topic Marketingfacts Jaarboek 21-22

Moreel Leider Hot Topic Marketingfacts Jaarboek 21-22

In de 16e editie van het Marketingfacts Jaarboek heeft de Moreel Leider een prominente plek. Het door ons geschreven Hot Topic geeft Moreel leiderschap een plaats in de marketingliteratuur. Het Marketingfacts Jaarboek behandelt in ruim 400 pagina’s alle facetten van (online) marketing. Ieder jaar zijn er zogenaamde ‘Hot Topics’: hoofdstukken over actuele ontwikkelingen en trends in marketing. Hieronder een indruk van wat zoal wordt besproken en hoe dit leidt tot meer moreel leiderschap.

Blackbox, morele dilemma’s en filterbubbels bij techreuzen

De invloed van technologie op ons leven neemt steeds verder toe. De vraag hoe mensen en organisaties het toepassen, en wat wij als maatschappij wel of niet verantwoord vinden, wordt steeds relevanter. Maar op basis van welke informatie bepalen we wat we verantwoord vinden? Wat zijn onze morele overtuigingen? Wat zegt ons morele kompas? De quote van Barbara Grosz, Higgins Research professor aan Harvard geeft de kern van de inleiding goed weer:

What we need is for enough students to learn to use ethical thinking during design to make a difference in the world

Filterbubbels de baas worden is ónze verantwoordelijkheid

De gekleurde’ wereld door filterubbels ‘zien’ en aanpakken is een verantwoordelijkheid van iedereen

Dat techbedrijven er alles aan doen om ons ‘op het scherm’ te houden bleek al in 2016. In de documentaire ‘What makes you click‘ is te zien dat ook technieken uit gokindustrie volop worden ingezet in de strijd om meer klikken en meer schermtijd. The social dilemma laat zien dat het in de jaren daarna algoritmes zijn toegevoegd in de strijd om aandacht van de gebruiker. Dit leidt tot filterbubbels waarvan niemand nog precies weet hoe ze ontstaan Het is een blackbox geworden, die leidt tot allerlei gevaren op het gebied van:

  • gezondheid
  • discriminatie
  • democratie

In het artikel gaan we in op de verantwoordelijkheid van techbedrijven. En leggen we onze eigen verantwoordelijkheid onder de loep. Want ‘we moeten af van dat dader-slachtoffer frame’ zegt Siri Berends. Wij, als gebruikers, marketeers en merken moeten zelf verantwoordelijkheid nemen. Zeker als we genoemde thema’s belangrijk vinden.

We moeten af van het ‘dader-slachtoffer’ frame

Een sterk merk heeft een breed gedragen moraal en handelt ernaar

Bouwen aan een moreel waardenkompas

In het Hot Topic bouwen we aan een moreel waardenkompas dat je helpt om integer te zijn. Het geeft richting, en is tegelijk gevoelig voor waarden en normen die leven bij anderen. Zoals klanten, stakeholders én collega’s. Het helpt je een dialoog te voeren en zo de waardenkompassen op elkaar af te stemmen. Dat maakt je een moreel leider wiens ideeën mensen volgen. Waarmee je impact krijgt en (nog) meer kunt bijdragen aan wat jij belangrijk vindt voor de maatschappij.

Een reactie

  1. Pingback: Marketingvlinder verbindt customer journey - NickLink. Digital marketing

Reacties zijn gesloten.